Företagsprofil

Företagsledning

  • Jörg Herrmann, Chief Executive Officer (Co-CEO)
  • Sylvia Epaillard, Chief Executive Officer (Co-CEO)
  • Thomas Buschta, Chief Financial Officer (CFO)
  • Roger Müller, Chief Procurement Officer (CPO)
  • Michael Figlestahler, Chief Revenue & Innovation Officer (CRIO)

   

Interhomes företagshistoria

1965
Swiss Chalets grundades av två schweiziska pionärer inom turismen: Bruno Franzen och Werner Frey.

1975-77
Swiss Chalet - Interhome går ihop: 105 anställda på 16 kontor.

1977
Företaget döps om till Interhome

1980
Interhome blir först i branschen med att skapa ett informationssystem som länkar alla resebyråer. bokningsystem.

1984
Den nya logon, en liten fågel, införs. Den symboliserar frihet och semester. Alla Interhome kontor inför samma företagskultur.

1986
2 miljoner kopior av Interhomes broschyrer printas. De ges ut i 12 länder och översätts till 8 språk.

1989
Hotelplan, det nästa största reseföretaget i Schweiz, och dotterbolaget Migros köper Interhome AG.

1995
Vid detta tillfälle består Interhomes produkt av 75 000 sängplatser i 11 länder - Tyskland, Tjeckien och Polen inkluderade.

1998
Interhome är ett av de första företagen att gå "on-line". Kunder kan nu söka information och beställa broschyrer. Bokning "on-line" blir möjligt 1999.

2000
Interhomes bokningssystem förbinder 75 lokala kontor och 30 återförsäljare för att kunna erbjuda våra kunder en bättre service.

2003
Interhome flyttar in i Hotelplans kontor för att skapa en gemensam infrastruktur.

2005
Simon Lehman blir Interhomes nya styrelseordförande.

2006
Med det nya 1-to-1 systemet erbjuds våra kunder ännu bättre service med personligt utformade offerter med boendealternativ handplocakde för just dem.
Interhome köper researrangörerna Casa Club, France Villas och Solemar och kan på så sätt erbjuda exklusiva villor i Provence och Toscana.

2007
Hemsidan förbättras för att göra det ännu lättare och snabbare att hitta det perfekta semesterboendet. Dessutom kan vi nu erbjuda än mer service och information.
Interhome finns representerat i nästan alla europeiska länder, Ryssland och Kroatien inkluderade. Samarbeten har stärkts för uthyrning i Danmark, Belgien och Holland..

2008
Partnersamarbeten inleds i USA och Finland.
Annonstorget och nya distributionskanalen Vacando introduceras.
Rebranding av Corporate Identity och Corporate Design.

2009
Samarbete inleds med försäljningsrepresentant i Indien

2010
Helt ny design av webbsidan med bl a navigerad sökprocess. Nya destinationer: Marocko och El Gouna i Egypten.

2011
Förvärv av tyska marknadsledaren Interchalet under 2013. Nya destinationer: Israel och Cypern.

2012
Exklusiv partner till Tripadvisor, världens ledande resesajt.

2013
Den nya bokningsportalen tar guld i kategorin "Användarvänlighet samt silver i "Affärseffektivitet på Best of Swiss Web Awards.
Interhome blir testvinnare som onlineportal i Stiftung Warentest. Bland annat för dess tydliga och detaljerade sökfunktion. Den första leverantören för semesterbostäder i den tyskspråkiga världen med en iPad App som erbjuder en omfattande sökfunktion.

2014
Koni Iten tar över rodret som CEO. Under hans ledning uppnår företaget toppresultat. Ön Mauritius erbjuds nu som destination.

2015
Interhome firar sitt 50års-jubileum. Ett nytt framgångsrikt år som bekräftar målsättningen från 2014-års uppgång.

2016
Interhome fortsätter sin framgångssaga. För första gången i sin historia, matchar företaget mer än 666,000 semesterresenärer med deras ideala semesterhem. Den fakturerade omsättningen stiger till 186,6 miljoner schweiziska franc (CHF).

2017
Interhome och systerbolaget Inter Chalet går närmare varandra på ledningsnivå och synergier utnyttjas bättre. Koni Iten går i pension och Thomas Stirnimann, CEO Hotelplan Group, övertar tills vidare en CEOs plikter. Interhome ser en ökning på 5% till 695,000 gäster.

2018
Interhome uppnådde en ytterligare ökning av gästsiffrorna: Totalt stannade 730 000 gäster på en Interhome semesterlägenhet eller ett semesterhus.

2019
Interhome och dess systerföretag Interchalet förvaltas nu gemensamt som "HHD AG". Namnen Interhome och Interchalet kommer att fortsätta fungera som varumärken i resebranschen. Dessutom kommer Jörg Herrmann att ta över ledningen av HHD AG som VD.

2020
Efter en framgångsrik start på vintersäsongen har starten på sommarsäsongen påverkats hårt av coronapandemin. De största avgörande utmaningarna var de dagliga uppdateringarna av reserestriktioner, inte enbart gällande de 27 destinationerna med olika regleringar, som dessutom varierar beroende på region, utan också med avseende på globala källmarknader.

2021
År 2021 kännetecknas av framtidsorienterad standardisering och effektivisering av interna processer. Som ett led i denna förändring beslutar HHD AG att bedriva sin verksamhet under namnet Interhome. På den tyska marknaden ska Interhome även fortsatt använda varumärket Interchalet, medan man i Schweiz och i övriga Europa ska använda varumärket Interhome.

2022
Året 2022 blir ett rekordår i Interhomes 57-åriga historia – med 9 miljoner övernattningar och en omsättning på 371 miljoner schweiziska franc. Fokus ligger på fortsatt expansion av nätverket med lokala servicekontor, som säkrar optimal support och omfattande service för kunder liksom för bostadsägare på destinationerna. Workation, en kombination av arbete och semester, integreras som ett nytt erbjudande och semesterbostäder lämpliga för Workation kategoriseras därefter. Andra viktiga frågor är digitalisering och målet att bli en pionjär inom hållbar semsterbostadsturism. Olika projekt för miljöskydd lanseras, internationella hållbarhetsteam bildas och man skriver under Världsturismorganisationens "Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism”.

Endast kvalitetssäkrade semesterbostäder

Kvalitet är vår främsta prioritet

Varje fastighet kontrolleras före ankomst för att garantera bästa möjliga vistelse

Garanterad tillgänglighet och service på plats

Få det bästa ut av vår expertis

Nyckelhantering arrangeras av vår hjälpsamma personal. Tillgänglig dygnet runt eller på plats för att hjälpa dig med alla dina frågor, till exempel: med tips och kunskap om ditt semestermål och ditt bokade boende.

En minnesvärd semesterupplevelse

Privatliv och frihet i ditt eget semesterboende

Var din egen chef, äta när du vill och njut av gott om plats för alla dina vänner och familj

Varför boka boende med Interhome?

Det har aldrig varit lättare att hitta det perfekta huset, stugan eller lägenheten för semestern. Vill du utforska nya resmål? Det finns inget bättre sätt än att göra det i ett semesterhus: Hyr ett hus i Spanien, eller en stuga i Sverige, eller varför inte hyra en villa i Italien. Bli inspirerad av våra semestertips och boka online - snabbt, enkelt och säkert med Interhome.

Frihet, integritet och utrymme i ditt eget semesterboende

Att hyra en stuga, hus eller lägenhet för semestern erbjuder många fördelar: Bland annat kan du spendera din tid precis som du vill. Ingen störning från andra gäster eller hotellpersonal, bara njuta av din semester och följa dina egna regler. Oavsett om du letar efter en storstadssemester, en avkopplande semester med din familj eller med vänner. Helt enkelt njut av mycket utrymme, flexibilitet och frihet i ditt eget semesterboende.